четвер, 15 грудня 2011 р.

Свята великомучениця Варвара

17 грудня -день памяті святої великомучениці Варвари.Свята великомучениця Варвара народилася в м. Іліополі (нинішньої Сирії) за  імператора Максиміана (305-311 рр..) В знатній язичницькій сім'ї. Батько Варвари Діоскор, рано втративши свою дружину, був пристрасно прив'язаний до своєї єдиної доньки. Щоб зберегти красиву дівчину від сторонніх поглядів і разом з тим позбавити її спілкування з християнами, він побудував для дочки спеціальний замок, звідки вона виходила лише з дозволу батька (кондак 2). Споглядаючи з висоти башти красу Божого світу. Варвара часто відчувала бажання дізнатися його істинного Творця. Коли приставлені до неї виховательки говорили, що світ створений богами, яких шанує її батько, то вона подумки говорила: «Боги, яких шанує мій батько, зроблені руками людськими. Як ці боги могли створити таке пресвітле небо і таку красу земну? Один має бути такий Бог, що створила не рука людська, але Сам Він, що має власне буття ». Так свята Варвара вчилася від творінь видимого світу пізнавати Творця, і на ній збувалися слова пророка «повчитися у всіх ділах твоїх, у творінні рук твоїх, повчитися »(Пс. 142, 5).З часом до Діоскора все частіше стали приходити багаті і знатні женихи, просячи руки його дочки. Батько, який давно мріяв про заміжжя Варвари, вирішив завести з нею розмову про шлюб, але, на свій жаль, почув від неї рішучу відмову виконати його волю. Діоскор вирішив, що з часом настрій дочки зміниться і у неї з'явиться схильність до заміжжя. Для цього він дозволив їй виходити з вежі, сподіваючись, що в спілкуванні з подругами вона побачить інше ставлення до заміжжя.
Одного разу, коли Діоскор знаходився в тривалій подорожі, Варвара познайомилася з місцевими християнками, які розповіли їй про Триєдиного Бога, про невимовне  Божество Ісуса Христа, про Його втілення від Пречистої Діви і про Його вільні страждання і Воскресіння. Сталося так, що в той час в Іліополі проїздом з Олександрії перебував священик, який прийняв вид купця. Дізнавшись про нього, Варвара запросила пресвітера до себе і просила звершити над нею Таїнство Хрещення. Священик виклав їй основи святої віри і потім хрестив в ім'я Отця і Сина і Святого Духа. Освічена благодаттю Хрещення, Варвара ще з більшою любов'ю звернулася до Бога. Вона обіцяла присвятити Йому все своє життя.
  За час відсутності Діоскора при його будинку велося будівництво кам'яної вежі, де робітники за наказом господаря мали намір спорудити два вікна з південної сторони. Але Варвара, зайшовши одного разу подивитися будівництво, випросила їх зробити третє вікно - в образ Троїчного Світу (ікос 3). Коли ж повернувся батько, то він зажадав у дочки звіту про зроблене, «Три краще ніж два, - говорила Варвара, - бо у неприступного, невимовного Світла, Троїчного, Три Вікна (Іпостасі або Особи)». Почувши від Варвари християнські віроповчальні настанови, Діоскор розлютився. Він кинувся на неї з оголеним мечем, але Варвара встигла вибігти з будинку (ікос 4). Вона сховалася в гірській щілині, яка дивовижним чином розступилася перед нею.
До вечора Діоскор за вказівкою одного пастуха все ж знайшов Варвару і з побоями притягнув мученицю в будинок (ікос 5). На ранок він відвів Варвару до міського правителя і сказав: «Я відмовляюся від неї, бо вона відкидає богів моїх, і якщо не звернеться до них знову, то не буде мені дочкою. Муч її, державний правителю, як буде завгодно твоєї волі ». Довго умовляв градоначальник Варвару не відступати від давніх батьківських законів і не противитися волі батька. Але свята мудрою промовою таврувала омани ідолопоклонників і сповідала Ісуса Христа Богом. Тоді її почали сильно бити воловими жилами, і після цього розтирати глибокі рани жорсткої волосяницею.
  В кінці дня Варвару відвели в темницю. Вночі, коли її розум був зайнятий молитвою, їй явився Господь і сказав: «Дерзай, наречена Моя, і не бійся, бо Я з тобою. Я бачу  подвиг твій і полегшую твої хвороби. Зазнає до кінця, щоб незабаром насолодитися вічними благами в Царстві Моїм ". Наступного дня всі були здивовані, побачивши Варвару, - на її тілі не залишилося жодних слідів недавніх катувань (ікос 6). Бачачи таке диво, одна християнка на ім'я Юліанія, відкрито визнала свою віру і оголосила бажання постраждати за Христа (кондак 8). Обох мучениць почали водити оголеними по місту, а потім повісили на дереві і довго катували (кондак 9). Їхні тіла драпали гаками, палили свічками, били по голові молотком (ікос 7). Від таких тортур неможливо було залишитися людині живим, якби мучениць не зміцнювала сила Божа. Залишаючись вірними Христові, за наказом правителя, мучениці були обезголовлені. Святу Варвару стратив сам Діоскор (ікос 10). Але безжального батька незабаром вразила блискавка, перетворивши його тіло в попіл.
Мощі святої великомучениці Варвари в VI столітті були перенесені до Константинополя, а в XII столітті дочка візантійського імператора Олексія Комніна (1081-1118 рр..), Княжна Варвара, одружуючись з київським князем Михайлом Ізяславовичом, привезла їх з собою до Києва.У 1644 році при Київському митрополитові Петрі Могилі частина пальця великомучениці була передана канцлерові Польського королівства Георгію Осолинському. У ті ж часи ліва рука, яка знаходилася довгий час в Греції, була перенесена до польського міста Луцьк, де була покладена в монастирській церкві на честь Воздвиження Хреста Господнього. У 1650 році великий гетьман литовський Януш Радзивілл, напавши на Київ, забрав дві частини мощей від пальця та ребра. Частина від пальців дісталася його дружині, а потім київському митрополитові Йосипу Тукальскому, а після його смерті потрапила в місто Батурин, в монастир Миколи Чудотворця, де мощі благоговійно шанувалися як чудотворні.
У 1656 році київський митрополит Сильвестр передав частину мощей антіохійському патріархові Макарію.
На початку XVIII століття київським митрополитом Іоасафом (Кроковським) був складений акафіст святій великомучениці Варварі, який і понині співається перед її мощами.
Глибоко шанував святу Варвару гетьман Іван Мазепа, пожертвувавши для мощей срібну раку з помостом, обкладеним позолоченими срібними дошками.Тепер мощі  великомучениці Варвари знаходяться у кафедральному патріаршому соборі св. рівноап.князя Володимира м.Києва.

Немає коментарів:

Дописати коментар