Що означає Воскресіння Господа Ісуса
Христа? Диявол протиборствує Спасителеві. Їхня битва
починається на горі Спокуси в пустелі. Там Господь
відрікається від сатани, відкидає запропоновані ним способи
досягнення мети Свого служіння, і сатана переслідує
Спасителя, діючи через людську заздрість і злобу.
Смерть Господа на хресті була тимчасовою перемогою дия-
вола, коли зло зримо восторжествувало над добром,коли, здава-
лось би, зруйновані, принижені й спаплюжені ті великі істини, що
їх Спаситель приніс людям. Та після Хреста й смерті відбувається
Воскресіння. Господь постає з мертвих, бо Він не лише Син Люд-
ський, Він — Син Божий, Він — Сам Бог, Джерело й Податель
життя всьому світові. Він — Творець, у Собі Самому містить мо-
гутність та енергію, які долають силу тяжіння смерті, мають здат-
ність розірвати її узи, вдихнути життя в померле. Син Божий і Син
Людський воскресає в третій день після смерті. Таким є найсиль-
ніше, найяскравіше й переконливе свідчення про Божественність
Ісуса Христа, про Його перемогу над дияволом.
Свят.Іоан Золоустий пише:»Через воскресіння нам дано незліченні блага,
через нього розсіяно диявольську хитрість,через нього ми насміхаємося із смерті.
Сьогодні наш Владика поставив трофей перемоги над смертю і скинув владу диявола,через своє воскресіння відкрив нам дорогу до спасіння»
Апостол Павло, розмірковуючи про Воскресіння, говорив: «А
якщо Христос не воскрес, то й проповідь наша марна, марна і віра
ваша» (1 Кор. 15, 14).
Справді, якби Христос не воскрес, то марні були б і проповідь, і
віра тих, хто слухає її. То була б іще одна гарна, але по своїй суті невдала спроба зробити людство щасливим, ще одна філософія —
людське мудрування, нездатне наблизити людей до повноти життя.
Саме тому супротивники християнства почали заперечувати
Воскресіння від моменту першої звістки про чудо. Одні з них го-
ворили про те, що гроб і був порожній, інші — що тіло Спасителя
викрали учні. Заперечення факту Воскресіння Христа було й за-
лишається в центрі намагань, спрямованих на повалення хри -
стиянського послання. «Що ми скажемо юдеям,що заперечують
Христове воскресіння? Ми скажемо ось що:Якщо Він не воскрес,
тоді як після того,Його іменем звершувалися великі знамення?
Ніхто після своєї смерті не чинив таких великих знамень,а тут після того були
великі чудеса,котрі безсумніву є доказом Христового воскресіння»-
пише свят. Іоан Золотоустий(тлум.на кн.Діянь Апостолів)
Воскресіння Христове називається Пасхою не випадково. У євреїв
Пасха пов’язана зі спогадом про визволення від єгипетського раб-
ства. Напередодні Виходу з Єгипту кожна єврейська сім’я мала
принести в жертву Богові агнця на знак звільнення. Господь Ісус
Христос став жертовним Агнцем, закланим за гріхи всього люд-
ського роду. Він став новою Пасхою, Пасхою святою і спаситель-
ною для всього світу, а не для одного народу .
Принципову відмінність новозавітної Пасхи від старозавітної ви-
діляв преподобний Єфрем Сирін : «Різні між собою
й два Агнці й дві Пасхи: єгипетська та сіонська. У Пасху єгипет-
ську знищено язичників і врятовано євреїв; у Пасху Сіонську спа-
саються язичники». Подібно до того, як скроплення кров’ю
агнців несло євреям визволення від єгипетського полону, так, до-
лучившись до Христа, Спасительного Агнця, людство звільня-
ється від полону диявольського й отримує дар перемоги над
смертю. Сповнений натхнення у своєму слові на святу Пасху
свят.Григогрій Богослов пише:»Пасха!Пасха Господня!І ще раз скажу в честь
Святої Трійці: Пасха!Вона в нас празників празник і торжество торжеств.»
Це означає, що Воскресіння Бог визначив наперед і вклав у
Свій задум про світ і людину.Саме тому апостол Павло й називає
Ісуса Христа «первенцем серед померлих» (1 Кор. 15, 20). Хри -
стос — перший, та не єдиний і не останній у розпочатій Ним вер-
вечці. Воскресіння — частина Божого плану щодо людини,
здобуток усього людства. І як Христос воскрес із мертвих, так вос-
кресне й кожен із нас. За смертю неодмінно йде воскресіння. До-
казом цього є Воскресіння Спасителя. Шлях життя, визначений
Богом для кожного, містить у собі воскресіння. А це значить, що
смерті немає.
Як лякає і жахає нас смерть! Людині здається, що з її від-
ходом падає чорна непроглядна завіса, настають небуття й кінець
усьому. А смерті немає: за нею — світло Воскресіння. І Христос
показав і довів нам це.
У своєму житті всі ми проходимо крізь випробування, страж-
дання й гіркоту поразки. Як часто при цьому ми згадуємо про тор-
жество несправедливості, про перемогу зла над добром! Скільки
людських життів розбивається об таємницю могутності зла! Але
ж для того, щоб уникнути розчарування й зневіри, належить
пам’ятати: зло вже повалене. Воно переможене Воскресінням
Христовим. І коли ми спостерігаємо видиме торжество зла й обу-
рюємося з цього, то маємо не забувати: зло — примара, його сила
переможена, воно здолане. За Хрестом іде Воскресіння. Христос
воскрес із мертвих і тим самим переміг зло. Щоб бути сопричас-
никами цієї перемоги, ми повинні бути разом із Христом, і тоді за
нашим хрестом завжди буде воскресіння, за примарною перемо-
гою зла — справжня перемога добра, за скорботою — радість.
Воскресіння Спасителя виводить християнство за межі мо-
рально-етичної доктрини. У світлі Воскресіння християнство від-
кривається як істинна релігія, в якій і через яку людське
з’єднується з Божественним. І наше тимчасове земне буття при-
єднується до спілкування з життям Божественним і в ньому від-
находить вічність.
За матеріалами книги "Слово Пастиря" Святійшого Патріарха Кирила.
Немає коментарів:
Дописати коментар